Recensie: Peter Buwalda, “De zonen van Ottmar”

Vertaler:

Dit is Formland

Jaar van uitgave:

2022

«Verwarring tussen de verteller en diarree in de mond.»

Bekijk alle beoordelingen

Ludwig, 34, die voor oliemaatschappij Shell werkt, zit samen met een vriend en jonge dochter in Overveen, Noord-Holland, vast tijdens een zakenreis op het Siberische eiland Sachalin als gevolg van een sneeuwstorm. Velen herinneren zich, toen zijn moeder verhuisde naar de titel van het boek Otmar, die weduwnaar en dirigent is en twee muzikaal begaafde kinderen heeft. Ludwig heeft zijn biologische vader nooit ontmoet.

Op dit moment belandt Ludwig in dezelfde hotelkamer met de getalenteerde boorjournalist Isabel, met wie hij ooit een slaapzaal deelde. Dit laat ruimte voor complicaties, vooral omdat Isabel op het eiland is voor een interview met de CEO van Shell en mogelijk Johann Tromp, de biologische vader van Ludwig.

Yuligant

Het verhaal is eenvoudig genoeg, maar Buwalda maakt haar echt woedend. Ludwig heette oorspronkelijk Dolf en is hernoemd sinds Otmar’s zoon met dezelfde naam werd genoemd. Dus als het verhaal in mijn geheugen glipt – trouwens, de wendingen zijn een van de minst elegante die ik ooit ben geweest – roept verteller Ludwig Dolf. Buwalda denkt zeker niet dat dit voor voldoende verwarring zorgt en laat de verteller in het boek gemakkelijk afwisselen tussen het noemen van Trump Johan en Hans, nadat hij mede-Texanen heeft aangesproken die hem Hans noemen. Waarom heeft de CEO twee namen? Zeg het.

Hij groeide op met een wilde moeder

Hij groeide op met een wilde moeder

Het was niet beter dan dat de namen van plaatsen en mensen – de namen van plaatsen zijn misschien bekend bij de Nederlander – worden genoemd in de cabine en het weer, zoals in Colson Whitehead’s “Harlem Shuffle”, waar het verlangen naar het effect van realisme leek de eerbied van de lezer te overwinnen. Hetzelfde gebeurt in “Sons of Otmar”, waar bovendien het gebruik van ellipsen om natuurlijke stops in lijnen te markeren zo gewelddadig is dat het komisch wordt. De stem van verteller Buwalda is net zo stoer als die van Whitehead. De personages praten zelden met elkaar zonder dat de verteller bezwaren heeft.

Onmogelijk om te geloven

Het verhaal wordt gekenmerkt door een taalkundige overdaad van het type “dat de stam met een explosie smolt”, en semi-filosofische en oppervlakkige zinnen als “niets werd zijn naam geboren, geen verwachting, geen verwachting te verwachten”, “het klinkt verontrustend “maar de ironie erin is sarcastisch” en “woede slaapt niet, slaap slaapt niet” boos worden “.

Zure kritiek op sociale pornografie

Zure kritiek op sociale pornografie

De personages zijn zielloos en niet te geloven. De dialogen zijn duidelijk geschreven, vergelijkbaar met de stem van de verteller, en alle personages in een aantal vaste zinnen en uitdrukkingen, waarvan sommige soms semi-intellectueel direct worden uitgesproken.

Buwalda schrijft alsof hij zijn literaire stem nooit heeft gevonden. De “Sons of Otmar” bevindt zich tussen twee stoelen, tussen de intellectuele roman en de amusementsliteratuur. Enkele meeslepende melodramatische sequenties, zoals wanneer Ludwig Isabel op het vliegveld ontdekt: “Isabelle – zij is het. Isabel … Isabel … » Het perspectief van buitenaf geeft Buwalda de mogelijkheid om veel te vertellen over het innerlijke leven van Ludwig en Isabelle, die allebei even belangrijk zijn voor het verhaal.

In die zin kan het boek geen andere verteller hebben – maar het perspectief schept afstand voor Ludwigs herinneringen. Steen draagt ​​bij aan de lading. Complexe taal maakt het echt moeilijk om met karakters om te gaan.

READ  Samsung S22 Ultra-problemen - Eerste modelprobleem