Resident Evil Village: Shades of Rose recensie

Resident Evil Village Het was een leuk spel. Anderzijds leerden we een aantal memorabele personages kennen, niet in de laatste plaats de lange vampierdame Lady Dmitrescu. Aan de andere kant vertegenwoordigde de game ook iets van een terugkeer naar de minder succesvolle actiescènes van de serie ten koste van survivalhorror. Het spel was dus niet echt eng, maar wel erg leuk.

Nu is Capcom klaar om het verhaal voort te zetten met de uitbreiding Shadows of Rose, waarbij hij nu zijn dochter Rose speelt in plaats van Ethan Winters. Ik zal hier niet veel van het verhaal verklappen, maar over het algemeen draait het plot om Rose die probeert haar bovennatuurlijke vermogens ongedaan te maken, door haar oog in oog te laten staan ​​met een aantal demonen uit Ethans verleden.

Zoals onthuld in eerdere trailers, keert Rose terug naar een aantal eerder bezochte locaties in het dorp. Een deel van de uitbreiding vindt plaats in Castle Dimitrescu, maar het vervangt de vampierdame met jagende met schimmels geïnfecteerde zombies, die Rose kan stoppen met vuurwapens of met behulp van haar bovennatuurlijke vermogens. Net als de gameplay in Village, voelt Shadows of Rose meer aan als een traditioneel actiespel dan als een horrorspel waarin je ongevaarlijke vijanden met kogels vult. Als je hoopte dat deze uitbreiding meer horrorelementen zou bieden dan het basisspel, kom je waarschijnlijk bedrogen uit.

Dit betekent niet dat er geen enge momenten zijn. Op een gegeven moment worden we teruggebracht naar een van de meest ongewone locaties in het dorp, waar we het grootste deel van onze capaciteiten verliezen en gedwongen worden onze toevlucht te nemen tot ontsnapping en ontwijking. Het spreekt bijna vanzelf dat zonder geweer alles een stuk angstaanjagender wordt, vooral wanneer de monsters in dit segment supermodellen zijn die doen denken aan de huilende engelen uit Doctor Who. Maar aangezien Shadows of Rose slechts een relatief korte toevoeging aan het verhaal is (je bent er waarschijnlijk in een paar uur doorheen, inclusief verkenning en nevenmissies), breng je zelden lang in een gebied door voordat je in een baasgevecht wordt gegooid, wat biedt liever geen horrorelementen.

READ  Samsung-vlaggenschipmodellen hebben binnenkort een zeer belangrijke camerafunctie

Helaas is de verkenning zelf ook niet meeslepend. Voor het grootste deel volg je een heel lineair pad, met heel weinig reden of gelegenheid om je eigen weg van verkenning te gaan. Dit legt veel druk op het verhaal, en hoewel ik zou zeggen dat Shadows of Rose net zo interessant is als Village, is het zeker niet het volgende geweldige Resident Evil-verhaal.

Resident Evil Village
Resident Evil VillageResident Evil Village

Gelukkig heeft Capcom, om het interessant te houden, wat extra spelmechanica toegevoegd aan deze uitbreiding. Deze omvatten de vaardigheden van Rose waarmee ze gloeiende, zaadachtige bubbels kan vernietigen om een ​​specifiek gebied van de dodelijke schimmel te verwijderen. Rose kan dit vermogen ook gebruiken om aanvallende zombies tijdelijk te verlammen, maar het kost energie en moet een nieuwe kruidengroep gebruiken om de energiemeter te vullen. Dit zijn coole en visueel bruikbare krachten, maar nogmaals, ze maken het spel meer actiegericht, aangezien Rose veel meer vaardigheden heeft dan haar vijanden en hier zelden het slachtoffer is.

Helaas kunnen de nieuwe slechteriken de ervaring ook niet echt naar een hoger niveau tillen. Zoals te zien is in de verhaaltrailer, is de hertog terug, dit keer niet als koopman, maar als baas die Rose wil nadoen. Helaas lijken noch hij, noch de andere schurken bijzonder intimiderend in vergelijking met de mensen waarmee Ethan in zijn tijd te maken had.

Als iets nieuws kun je nu Resident Evil Village en deze uitbreiding in third-person-modus spelen. Nogmaals, dit maakt de game minder intimiderend, maar presteert nog steeds goed met een duidelijke focus op actie, en fans van klassieke Resident Evil-games zullen ongetwijfeld de traditionele ervaring van de third-person camera waarderen.

READ  Samsung Galaxy S22-lekken tonen de telefoon vanuit alle hoeken en in verschillende kleuren

Over het algemeen biedt Shadows of Rose een enigszins afgezwakte en zeer verkorte versie van het hoofdspel. Het is leuk genoeg, en uitbreiding heeft zeker zijn voordelen. Maar het voelt nog steeds als een stap terug nadat de serie zijn angstaanjagende wortels leek te herontdekken.