Review: Far Cry 6 – Gamer.no

Zie de videoversie van de recensie hierboven.

Vreemd genoeg is het bijna drie jaar geleden dat we de Far Cry-serie en zijn beroemde schurken voor het laatst hebben ontmoet. Nu bevinden we ons nog steeds in tropische omgevingen en worden we opnieuw geconfronteerd met energieverslindende actie, maar de vraag is of Far Cry genoeg doet om een ​​leuke en frisse ervaring te creëren, en ook indruk maakt op de nieuwe consoles. Maar net zoals ‘Legends of the Year 67’ door de jaren heen begint te vervagen, is het ook duidelijk dat de beste dagen van Far Cry allang voorbij zijn.

Guerrillaoorlogvoering, guerrillaoorlogvoering en opnieuw guerrillaoorlogvoering

Het leven is hard geschoten! Foto: Andreas Bjørnbekk / Gamer.no

De Cubaanse Revolutie is volledig scheef. De communistische revolutionairen onder leiding van Fidel Castro vochten tegen de valse dictatuur onder leiding van Fulgencio Batista, en hoewel je achteraf zou kunnen zeggen dat de situatie verbeterde, werd in veel opzichten het ene type dictatuur vervangen door het andere. Het is dus moeilijk om deze situatie respectvol en op een manier die past bij het midden van het spel te presenteren, maar het kan elk verhaal over het onderwerp een gewicht en een ernst geven die zelden wordt gezien.

Het is dus een beetje teleurstellend dat Far Cry 6 zich helemaal niet in Cuba afspeelt, maar op Yara, een Cubaans geïnspireerd fantasie-eiland met een Cubaans geïnspireerde dictator en Cubaans geïnspireerde revolutionairen. Ubisoft was een beetje ambivalent over Far Cry 6 dat echt iets politieks wilde zeggen, maar wat de ontwikkelaars zelf ook zeggen, het is duidelijk dat Far Cry 6 de oude revolutie combineert met de hartslag van onze tijd. Far Cry 6 speelt zich af in het moderne tijdperk, met smartphones die praten over democratie en representatie, terwijl oude auto’s en dezelfde oude helden ongezien blijven.

Klimmen vergt veel, of het nu in het bos of in de stad is. Foto: Andreas Bjørnbekk / Gamer.no

Yara is een nogal ongelukkige naam voor iemand die liever denkt aan een Noors kunstmestbedrijf dat de grootste corruptiezaak van Noorwegen tegen het heeft van een fictieve archipel in de Golf van Mexico, maar Yara zelf in Far Cry is even mooi als ze formidabel is. Of we het nu hebben over palmbomen, stranden, auto’s, of we ze nu allemaal vanaf een paard of vanuit de lucht zien, er valt niet veel te klagen.

READ  Rockstar stopt GTA Online op PlayStation 3 en Xbox 360

Hier ontmoeten we Danny, in mijn geval een vrouw die leeft onder Yara’s totalitaire dictatuur, ik zeg in mijn geval omdat men hun geslacht kan kiezen. Danny is een jonge vrouw die in een betere wereld wil leven, en het pijnlijke begin van het bevrijdingsverhaal zorgt ervoor dat ze alles en iedereen die ze kent op vele manieren verliest.

Maar denk niet dat dit lange periodes van rouw of gezond verstand betekent – dit is Far Cry. En in echte Far Cry-stijl zijn we na twee minuten weer op de been, schieten we na tien minuten een dozijn soldaten neer, en ja, branden velden met vlammenwerpers zo snel mogelijk. Niet aan het verleden denken is niet per se deal-breaking, maar clichématige of eendimensionale personages zijn zeker niet oké, en onze lieve hoofdpersoon Danny doet helaas niet veel om sympathie op te wekken. Nou, ik begrijp dat je boos bent en wraak wilt nemen op het systeem dat je familie en vrienden heeft vermoord, maar je lijkt niet bang te zijn voor de autoriteiten in deze wereld, of dat je altijd een toon hebt die zegt: “Ik” m al te geweldig voor deze wereld”, dat maakt dat ik geen tijd wil doorbrengen met Danny.

Hoi schoonheid! Foto: Andreas Bjørnbekk / Gamer.no

Ook superschurk Anton Castillo gespeeld door de doodsbal Giancarlo Esposito, niet bijzonder in staat om deel te nemen. Wat betreft de Far Cry-schurk, het is tenslotte vrijwel hetzelfde van spel tot spel. Hij is overtuigd van zijn mening, en hij heeft misschien een aantal legitieme punten, maar uiteindelijk is hij een gek die niet stopt totdat jij hem tegenhoudt. En voor Far Cry 6 is Castillo niet genoeg om deze ongelooflijk onvoorspelbare formule, die hier paradoxaal genoeg veel van Esposito’s unieke geluid gebruikt, een beetje te verzachten.

READ  Xbox heeft altijd zijn beste derde kwartaal met hulp van Bethesda

Far Cry Gaat Far Cry

Castillo is een goede schurk, maar niet goed genoeg voor mij om te onthouden. Foto: Andreas Bjørnbekk / Gamer.no

Far Cry 6 is Far Cry zoals je het kent, maar hoewel er veel beschrijvende verwijzingen naar de serie zelf zijn, neemt het niet helemaal het gevoel weg dat de serie niet in staat is iets nieuws en fris uit te vinden in plaats van te vertrouwen op nostalgie. Ja, we hebben nieuwe wapens en nieuwe manieren om ze samen te stellen. Bijvoorbeeld de middelen die je samen verzamelt om je wapens aan te passen, wat je doet in Juan Stations, wat ook aangeeft dat Cubaanse revolutionairen op een nieuwe manier kunnen denken. Dit leidt onder meer tot de Supremo-rugzak, die enige waarde heeft in de strijd tegen de dictatuur. Hetzelfde geldt voor je kameraden, of het nu een enge krokodil is of een schattige kleine puppy waarmee je je vijanden kunt afleiden of verjagen.

Ondertussen probeert Far Cry 6 iets nieuws als het op actie aankomt. Danny kan eenvoudige hoogtes beklimmen, parachutespringen, touwklimmen, paardrijden, autorijden, jetskiën en zelfs een helikopter besturen of vliegen. Op deze manier zijn er een enorm aantal manieren om je te verplaatsen, en om deze enorme wereld veel gemakkelijker te verplaatsen.

Volop met supremo! Foto: Andreas Bjørnbekk / Gamer.no

Het is net als al het andere dat de pret verlicht. Voor Far Cry 6 heeft het op de een of andere manier niets gedaan om op het meest basale niveau te innoveren. Het stelt eerder teleur, want het potentieel is er. Aan het begin van de game kregen we een telefoon waarvan ik hoopte dat die de ervaring meer op Far Cry 2 zou laten lijken, omdat ik eigenlijk een fysieke kaart gebruikte om me te verplaatsen. Maar Far Cry 6 vertrouwt de speler niet genoeg om de ervaring realistischer of meer verkennend te maken met enkele van deze eenvoudige en effectieve trucs, en het blijft de gebruikersinterface vullen met interessante punten op het scherm en GPS in de benedenhoek. In plaats daarvan de telefoon en Yara Maps moeten gebruiken, zou een hele nieuwe dimensie kunnen toevoegen waar we nu niets van zien.

READ  Terwijl we wachten op de Sun Valley-update: Win 10 nuttig

Tegelijkertijd is het niet leuk om bergen te beklimmen als je alleen maar rent en springt en hier en daar een paar knoppen ingedrukt houdt. Het ziet er niet zo elegant uit als in Uncharted, en het is ook niet zo spannend of riskant als in Tomb Raider. Het is ook niet gratis zoals in The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Tegelijkertijd is er, ondanks de prachtige landschappen, veel in Far Cry 6 dat de vorige generatie schreeuwt. Personages gedragen zich vreemd, visueel kunnen ze niet concurreren met de concurrentie als het gaat om animatie of personagemodellen, en vreemd genoeg draaien alle filmsequenties met 30 frames per seconde, zelfs als de game zelf 60 frames per seconde draait. Met andere woorden, het DNA van Ubisoft is duidelijk weggelaten op de nieuwe consoles, of we het nu hebben over de visuele aspecten of de vernietiging en verovering van vijandelijke bases over de hele wereld.

conclusie

Ik wou dat de telefoon meer bruikbaar was. Foto: Andreas Bjørnbekk / Gamer.no

Far Cry 6 zet een geweldige stap in de volgende generatie, maar houdt zijn andere voet heel goed in de vorige generatie. Want hoewel er hier en daar kleine extra’s zijn, zoals wat wapens en bewegingsmogelijkheden, is Far Cry 6 pijnlijk gemiddeld.

Yara biedt prachtige gebieden, een aantal geweldige opname-afleveringen en ja, zelfs een aantal charmante personages of assistenten. Maar voor het grootste deel doet Far Cry niets om goed te groeien, nieuwe spelers aan te trekken of degenen die zich vervelen terug te brengen. Far Cry 6 begint met bekende gezichten en indrukwekkende decors, maar uiteindelijk is het gewoon een nieuwe Far Cry die, net zoals je eerder speelde, een beetje anders is dan zijn voorganger in een nieuwe verpakking. En De Het is “a far cry” van wat Far Cry 6 had moeten zijn.