The Legend of Zelda: Skyward Sword HD Anmeldelse

Wind Waker en Twilight Princess kregen beide HD-versies op de Wii U. Ocarina of Time en Majora’s Mask kregen ook verbeterde versies op de Nintendo 3DS. Het was dus slechts een kwestie van tijd voordat Skyward Sword de HD-versie op een nieuwer platform zou krijgen, en uiteindelijk doet het dat gewoon.

Deze recensie zal zich richten op verbeteringen en hoe laat het spel in al die jaren is geweest. Als je Skyward Sword nog niet hebt gespeeld en een uitgebreidere recensie van de game wilt lezen, raad ik je aan de originele Ingar-recensie te bekijken. Ha.

Het is bijna tien jaar geleden dat ik The Legend of Zelda: Skyward Sword op de Wii speelde. Natuurlijk heb ik het origineel opnieuw getest op verfrissende herinneringen voordat ik de HD-versie op de Switch speelde, en ik moet zeggen dat de verbeteringen eigenlijk groter zijn dan ik had verwacht, met een paar kleine haken waar ik later op terugkom.

Eerst wil ik het hebben over graphics. De prachtige stijl van Skyward Swords is sterk geïnspireerd door het impressionisme, en ik had me geen stijl kunnen voorstellen die beter bij deze game past. Omdat de Wii niet veel kracht had om mee te werken, kun je niet de zeer nauwkeurige, mooie en gedetailleerde graphics krijgen die je kunt krijgen op de krachtigere HD-consoles van die tijd, maar ik denk nog steeds niet dat de graphics in Skyward Sword op de Wii waren helemaal niet lelijk. Het leek op een schilderij, en dat is ook wat ze probeerden te doen. Ik zou echter zeker niet klagen over de sprong van SD-resolutie naar HD-resolutie in de nieuwe versie. Aanzienlijk verbeterde beeldkwaliteit zorgt voor levendigere kleuren en meer gedefinieerde schaduwen, terwijl de scherptediepte hier veel beter is dan oorspronkelijk het geval was. Bovendien krijgen we een boost van 30 naar 60 fps, met zeer weinig merkbare drops.

READ  Steam handheld gamecomputer uitgebracht
The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Elke keer dat het Skyward Sword onderwerp van gesprek is met meerdere mensen, klaagt iemand over de besturing. De game is ontworpen om te passen bij de bewegingsbesturing van de Wii, meer bepaald de nieuwere Motion Plus-toevoeging aan de Wii Mote, die nauwkeurigere bewegingen in games mogelijk maakte. Skyward Sword is het enige Zelda-spel dat exclusief voor de Wii is ontwikkeld (Twilight Princess kwam naar zowel de GameCube als de Wii), dus de ontwikkelaars hebben daar optimaal gebruik van gemaakt. Vrijwel elke beweging in de game, behalve lopen of praten met de NPC’s, vereist beweging met de controller en dit werd niet door iedereen even gewaardeerd. Velen vonden de besturing ook onnauwkeurig, maar daar kwam ik zelf nogal wat van tegen. Hoe dan ook, voor degenen die geen fan waren van de motion controls, is er nu een alternatief. Met Skyward Sword HD kun je de rechter joystick gebruiken om bewegingen te maken met het zwaard en andere dingen die dit vereisen. Ik heb ervoor gezorgd om dit voor perioden te testen, maar het duurde lang om eraan te wennen. Het voelt een beetje raar en onnatuurlijk om een ​​zwaard met een stok te besturen, want dat heb ik nog nooit eerder in een game meegemaakt, en in meer stressvolle situaties, zoals vechten tegen bazen of iets dergelijks, kan het erg hectisch zijn omdat vijanden nauwkeurigheid eisen. Het waait in bepaalde richtingen om ze te verslaan, en het was niet gemakkelijk om een ​​stick te krijgen, vooral niet op de kortere sticks van de Joy-Con-controllers. Het valt op dat het spel is ontworpen om als het ware de beweging te sturen.

Natuurlijk kun je ook de standaard motion controls gebruiken, waarvoor de game is ontworpen. Dit wordt eenvoudig en eenvoudig gedaan door de Joy-Con in elke hand vast te houden en vervolgens net als het origineel te spelen. Een groot verschil is echter dat je met Skyward Sword HD, in tegenstelling tot de Wii-versie, de camera vrij kunt besturen met de rechter joystick, en je krijgt hier een veel betere spelervaring van! Als je met bewegingscontrollers speelt, kun je de camera vrij vrij besturen, zelfs als je met het zwaard zwaait, maar als je ervoor kiest om zonder de bewegingen te spelen, moet je de L-knop ingedrukt houden om de camera met de stick te bedienen, omdat deze in wezen is gereserveerd voor motion control anders, wat ook betekent dat je de camera niet kunt bedienen terwijl je zweet. Niet zo soepel, maar met bevrijding.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HDThe Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Hoewel ik de voorkeur geef aan de bewegingsbesturing, had ik hier ook wat problemen. Ik moest constant de bewegingssensor in de controllers resetten – gelukkig is het net zo eenvoudig als gewoon op de Y-knop drukken – omdat het de neiging heeft niet mee te werken. En dat moest ik vaker doen dan bij de Wii-versie. Het wordt vooral frustrerend als je probeert te balanceren op de voering zonder om te vallen of de vliegende kever te besturen en plotseling de sensor niet meewerkt, omdat deze acties meer precisie vereisen. Het wordt al snel vooral merkbaar in intense baasgevechten waarbij je snel en nauwkeurig moet zijn in je aanvallen. Zoals ik al zei, het is zo simpel als gewoon op Y drukken en dan zou alles in orde moeten zijn, maar verwacht dit op zijn minst te doen.

Een ander ding waar veel mensen over klagen, en dat ik vooral irritant vond in het origineel zelf, is dat Fi erg opdringerig was met zijn analyses, hints en al het andere. Je had niet eens de kans om een ​​beetje na te denken voordat ze haar hints naar je gooide. Ja, hints zijn oké als je ze echt nodig hebt, maar laat me mijn verstand gebruiken Weinig en dan. Gelukkig is dit opgelost in Skyward Sword HD. Voor hints moet je er eigenlijk zelf om vragen, en ik begrijp niet zo goed waarom dit in eerste instantie geen standaard was. Andere wijzigingen die zijn aangebracht om de ervaring aangenamer te maken, zijn dat het ook is opgelost, zodat je niet elke keer dat je iets kiest informatie krijgt wanneer je naar een nieuwe plaats verhuist, en je kunt ook door de dialoog scrollen en overslaan de filmsequentie als je wilt. Bovendien slaat het spel automatisch op als je voorbij de vogelfiguurtjes komt, en het was erg fijn om niet steeds handmatig te hoeven opslaan.

Als Breath of the Wild je eerste Zelda-game is, verwacht dan niets soortgelijks als je van plan bent Skyward Sword HD uit te proberen. Deze game is erg lineair en volgt het klassieke Zelda-recept zoals de meeste eerdere Zelda-games doen. Dit was voordat stemacteren relevant was voor de serie, dus verwacht veel te moeten lezen. De wereld is ook op een heel andere manier ontworpen dan in Breath of the Wild, hier komen gebieden geleidelijk voor je beschikbaar naarmate je de dingen vindt die nodig zijn om vooruit te komen. Het heeft ook grote kerkers of tempels met bijbehorende bazen waar de serie beroemd om was vóór de laatste game. Hoewel het ontwerp tien jaar oud is en het recept meer dan 20 jaar oud, heb ik het gevoel dat de game nog steeds tot ver in 2021 overeind staat. Skyward Sword heeft naar mijn mening enkele van de coolste bazen in de serie en de tempels zijn erg creatief en gevarieerd met uitdagende puzzels. De graphics zijn prachtig en het verhaal zit vol avontuur en charme.

De verbeteringen hier zijn groot genoeg dat ik zou aanraden om voor deze versie te gaan als je dit avontuur opnieuw wilt spelen, of als je het voor de eerste keer gaat spelen. Alleen al de camera vrij kunnen bedienen en het feit dat Fi minder vervelend is, is voor mij voldoende om dat te doen. Hoewel de bewegingssensor soms een beetje controversieel kan zijn en de “Button Only”-bedieningen niet bepaald perfect zijn, heb ik toch genoten van deze ontmoeting, en daarna is Skyward Sword nog steeds een van mijn favoriete Zelda-games aller tijden.